elin-mylife

Alla inlägg den 17 februari 2015

Av Elin - 17 februari 2015 22:21

Jättekul att ni tyckte om mitt inlägg om feminism! Jag uppskattade era kommentarer till tusen och att ni höll med :) det gör bara så att jag vill fortsätta - jag älskar att skriva om MINA åsikter, vad jag tycker om, tänker och känner för saker och ting - det kommer jag garanterat fortsätta med! :)

Pluggat och sett på film har varit min fortsättning på dagen sen vi hördes sist. Nu blir det sängen, fast innan det ska jag låta mina naglar torka (hoppas att dem torkar snabbt...)

Imorgon blir det skolan igen! Matteprov, inget jag ser fram emot direkt men det måste ju göras. Jag hoppas att det inte blir svårt, är osäker så det ända jag tänker på är och få ett godkänt, men det ska väll gå! Slutar också tidigt, så direkt när jag kommit hem blir det att leta efter en låt som jag ska klura ut vad den handlar om (till svenskan på torsdag), därefter läsa i svenskaboken och träna in spanskan. Här är det fullt upp, men lov snart så det är värt varenda minut.

Hoppas att ni haft en fin dag och får en lika fin imorgon :)
Godnatt<3

Av Elin - 17 februari 2015 15:45

1. Vad är feminism för dig?

Feminsm för mig är att både män och kvinnor ska ha samma möjligheter att göra det de vill, och få lika mycket uppskattning, både inom jobbet och allmänheten! 
 
2. Hur gammal var du när du började bry dig om feminism och jämställdhet mellan kvinnor och män?
Det har nog blivit så att jag brytt mig mer nu runt 14-15 år då jag vet vad det innebär och att jag verkligen vill ha det lika och ett jämnställt samhälle som möjligt! Visst kan inte alla få EXAKT lika mycket osv men det ska ju fan inte vara som nu iaf! Lite nytta och bättre nu om man säger så..
 
3. Hur kom det sig att du började bry dig om feminism?
Hm...jadu, det är nog för att jag har en i familjen som är väldigt för jämnställt och alla ska försöka få lika mycket! Hon har då fått massa kommentarer om det, speciellt att killarna i familjen och det har gjort mig något sjukt irriterad! Jag tycker att det är så fel att HON ska bli "kränkt" för att HON står för sina åsikter och inte vill ha ett sånt patetiskt samhälle som vi har nu! Så jag började prata mer med henne, frågade vad det var, innebar och det har nu lett mer och mer till att jag brytt mig om feminism. Något jag inte skäms ett dugg för då rätt ska vara rätt!
 
  Jag kan inte allt och säger heller inte att det är det jag menar!
 
4. Får du som "offentlig" feminist många negativa kommentarer eller är det mest positiva?
   - vad för slags kommentarer får du?
HAHA låter som att jag är VÄRSTA politikern nu, men nej xD Jag har inte direkt sagt att jag är det, men det märks väl från och till liksom! Folk får tycka och säga vad f*n dem vill, men det är ju dem som väljer vilket samhälle dem vill ha och leva i! 
 
5. Hur kan du genom din blogg påverka människor att stå för jämställdhet eller åtminstone tänka mer på det?
Det var en bra fråga! Det är inte direkt så att JAG ska välja vart ni vill stå och tänka på. Men hur vill ni ha ert liv? Ert samhälle? Hur vill NI leva? Vill ni leva en plats där männen "bara" styr, eller vill ni ha ett jämnställt samhälle där både kvinnan och mannen delar på samhället? Bara att tänka igenom.
 
6. Hur pass jämställt tycker du att Sverige är idag?
Jag kan helt enkelt bara svara för mig, det behövs mer jämställt - speciellt inom vissa arbetsområden - ALLA ska ha samma chans oavsett! Lika med löner är ett problem inom jobb och utbildningar. 
 
7. Hur kan man göra för att det ska bli mer jämställt i Sverige?
Det viktigaste är att lära sig själv, och sprida vidare till andra, vad jämställdhet är och varför det är viktigt. Det gäller både politiker, företagsledare och vanliga människor. Sen kan alla utifrån sina olika roller göra olika saker för att förändra. Förbjuda könsdiskriminerande reklam. Ge samma löner. Som enskild människa kan man fundera på hur man behandlar män och kvinnor man möter, och hur man själv beter sig. Gör jag som jag vill, eller som jag tror att andra förväntar sig att jag ska göra eftersom jag är tjej/kille? Målet med jämställdhet är att alla, kvinnor som män, ska få vara precis hur de vill utan att bli begränsade av sitt kön. Behandla folk som DU själv vill bli behandlad helt enkelt!
 
8. Vad ser du som den största orättvisan i Sverige idag?

Utbildningssystemet och löner! 

 

Det var mina åsikter! Jag står för det JAG tycker och säger! Det kan ingen ändra på mig. Ni får helt enkelt tycka och säga vad ni själva vill, kommentera vad som, men hat tas bort. 

Av Elin - 17 februari 2015 14:34

Har idag varit hemma från skolan. Haft ont i huvudet, men inte bara därför jag varit hemma. Så istället har jag haft lite pluggande här hemma, bl.a med lite spanska och matte. 
Svarat på kommentarer och kollat bloggar då jag inte hade tid för det igår, men nuså är jag i fas - nästan!      Ska försöka mig på lite mer pluggande idag så att jag får in grejerna i huvudet, speciellt matten eftersom att matteprovet ropar på mig imorgonbitti!

Chockerad blev jag då jag idag hade fått in några spanskaord som jag hade övat på igår, idag började jag med några nya - lyckades även få in dem i huvudet - redan!? Känns jätteskönt verkligen för då vet jag att det förhoppningsvis kommer att gå på fredag! Bara och hoppas   


Hoppas att ni har en bra tisdag!<3


Blir nog att läsa på lite spanska och göra matten igen om några minuter. Vad ska ni hitta på resten av dagen? 


Av Elin - 17 februari 2015 09:37

Ovido - Quiz & Flashcards